Je bevindt je hier:
Voorbereiding: Algemeen

Voorbereidingen

Een Commundo reis is anders dan andere reizen. Je gaat naar een ontwikkelingsland en je hebt nauw contact met de lokale bevolking. Daarnaast ga je werken in een ontwikkelingsproject, een ervaring die voor de meeste mensen geheel nieuw zal zijn.

Op allerlei manieren proberen we je voor te bereiden op de unieke ervaring die je gaat meemaken. Om te beginnen nodigen we je uit voor een intake gesprek op ons kantoor in Amersfoort. Om elkaar beter te leren kennen maar ook om jou goed advies te kunnen geven over wat bij je past of jouw speciale vraag af te kunnen stemmen met onze partners.
Het intakegesprek is verplicht omdat wij zowel voor jou als voor onze partners de beste match willen maken. En dat lukt nu eenmaal beter nadat we elkaar in de ogen gekeken hebben.
Soms vindt er daarna nog een of meerdere gesprekken plaats en er is altijd veel e-mail verkeer. In een enkel geval is er ook nog een intake door de (vertegenwoordiger) van de lokale partner per skype of ife zoals bv bij Guatemala, Cambodia of Sri Lanka ouderenproject

Heb je geboekt, dan ontvang je een uitgebreid informatiepakket met alle informatie die je nodig hebt. Veel info vind je ook al op deze website onder de landenknoppen. Het is belangrijk dat je voor vertrek al je vragen stelt aan je contactpersoon van Commundo.

Ook als je een stage gaat doen, begeleiden wij je zo goed mogelijk en geven we je alle voorbereiding die nodig is. Van tevoren zullen we regelmatig contact hebben met jou en de lokale begeleiders om al jouw wensen af te stemmen met de mogelijkheden bij de projecten en ook tijdens het vrijwilligerswerk kun je altijd op ons rekenen!

Tijdens je vrijwilligerswerk is je landencoordinator of projectcoordinator je directe aanspreekpunt. Commundo Nederland is beschikbaar (24/7) voor noodgevallen en het thuisfront. Als iets niet lekker loopt is het goed om eerst te proberen of je er ter plaatse uitkomt. Naturlijk zijn wij er in Nederland ook om je bij te staan of met je van gedachten te wisselen over je ervaringen.

BCN: werken met kwetsbare kinderen

Het Better Care Network Netherlands is een netwerk van organisaties in Nederland die hulp bieden aan kinderen zonder adequate ouderlijke zorg in ontwikkelingslanden. Zij zijn tegen vrijwilligerswerk in weeshuizen.
Wij zijn niet zo stellig ten aanzien van dit punt en laten ons voornamelijk leiden door wat onze partners willen. Daarbij kijken wij uitdrukkelijk naar een aantal zaken zoals afhankelijkheid, taken, management, grootte, toelatingsbeleid, profiel van de vrijwilliger, ervaringen vrijwilligerscoordinator en ervaringen van vrijwilligers. ook besteden wij in de voorlichting aandacht aan do`s en don`ts zoals aandacht verdelen, taken, geld geven etc. Hierbij volgen wij de tips van BCN
Ook zijn wij van mening dat er meer kwetsbare groepen zijn zoals ouderen. Daarvoor geldt hetzelfde.

Handboek vrijwilligerswerk met spelletjes

Studenten CMV maakten voor ons een Handboek Vrijwilligerswerk. Hierin vind je nuttige tips voor jezelf, voor het functioneren in een groep en in een andere cultuur en bovenal een aantal leuke spelvormen die je kan doen op je project.
Je kan het handboek hier downloaden.

Oud vrijwilligers, taal, respect

Het is natuurlijk ook jouw verantwoordelijkheid om je zo goed mogelijk voor te bereiden door je in te lezen en bv de taal te leren. Lees hier een aantal leuke reisverhalen van vrijwilligers uit 2016 om je te inspireren en informeren.

Het kan ook interessant zijn om contact te hebben met een oud-vrijwilliger voordat je besluit om te boeken of voor je vertrek. Wij proberen je desgevraagd te verbinden aan een vrijwilliger met ervaring. Besef wel dat het altijd een persoonlijke reis blijft.

Evaluatie

Zowel tijdens jouw "reis"als na afloop proberen wij ons te informeren over wat jij meemaakt. Omdat het leuk is maar ook omdat de actualiteit zeer belangrijk is om nieuwe vrijwilligers te kunnen informeren. Dit is en blijft een grote uitdaging. Het managen van verwachtingen is wederzijds (ook aan de kant vd partners over jou) een van de moeilijkste dingen. Zeker in een land in ontwikkeling waar tijd een ander begrip heeft net als resultaat. Het mooie is dat wij daar heel veel van kunnen leren in onze gejaagde wereld waar iedereen 24/7 online is en het resultaat soms belangrijker lijkt dan het proces, plezier, samenwerking en gastvrijheid.